امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://t24.cloob24.com
0

هیج پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد. هیچ مادری با خود نمی گوید «امروز اگر فرصتی پیش بیاید بر فرزندم داد خواهم زد و یا او را تحقیر خواهم کرد». با این وجود باز هم جنگ و جدال در می گیرد. برای اجتناب از این وضع ناخواسته، توجه به این نکات ضروری است.

صبح بخیر
مادرهرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها از خواب بیدار کند. کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید «یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده» نفرت دارد. اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود. بهترین هدیه برای فرزند محصلمان یک ساعت زنگدار است که روی آن با حروف درشت نوشته شده باشد: «حالا می توانی رئیس خودت باشی»
صبحانه بدون استرس
هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست. صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود. هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است، می تواند به اوقات تلخی منجر شود.استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد.
پول توجیبی
پول توجیبی، مخارج روزانه کودک است نه اهرم فشار علیه او. والدین نبایستی هنگام عصبانیت پول توجیبی کودک را قطع کنند و هنگام خوشحالی بی جهت مقدار آن را زیاد کنند. مقدار پول توجیبی نیز بایستی بر مبنای توان مالی خانواده ونیازهای سنی کودک تعیین شود.
لباس پوشیدن
کودکان وقتی به مدرسه می روند، نباید لباسهای گران قیمت پوشیده باشند تا مدام نگران تمیز نگه داشتن آن باشند. کودک بایستی آزاد باشد تا بدود،‌ بپرد، توپ بازی کند و این موارد بر تمیز ماندن لباسهای او ارجحیت دارد. به جای ایراد موعظه در مورد پاکیزگی، بهتر است چند دست لباس ارزان قیمت و بادوام برای فرزندمان تهیه کنیم تا از این طریق سلامت روانی اش را نیز بیشتر تأمین نماییم.
عجله نکنید
وقتی به کودک فشار می آورید که عجله کند، او بیش از پیش وقت را هدر می دهد. ضمن اینکه،‌عجله معمولاً باعث می شود تا کودک وسایل شخصی خود را در منزل جابگذارد. بهترین کار در اینگونه مواقع این است که اشیای فراموش شده را بدون متهم کردن کودک به فراموشکاری و عدم مسئولیت به او بدهیم.همیشه باید محدودیت زمانی را به اطلاع کودک برسانیم و او را تنها بگذاریم تا خودش تلاش کند و کارهایش را بموقع انجام دهد.
بازگشت از مدرسه
هنگام بازگشت کودک از مدرسه بهتر است مادر در خانه باشد و به محض ورود کودک به او خوشامد بگوید. جملاتی که حاکی از درک والدین از مشقتهایی است که کودک در مدرسه متحمل شده، می تواند بسیار ارزشمند باشد. از جمله «قیافه ات نشان می دهد که روز سختی را پشت سر گذاشته ای، خوب حالا بیا کمی استراحت کن». وقتی مادر نمی تواند شخصاً در منزل باشد تا به کودکش خوشامد بگوید. می تواند برای او پیغام کتبی یا شفاهی از طریق نوار ضبط صوت بگذارد.
تکالیف مدرسه
انجام تکالیف مدرسه صرفاً در قلمرو مسؤولیت کودک است. والدین نباید تکالیف را مورد رسیدگی قرار دهند. مگر زمانی که خود کودک تقاضا کند. اگر والدین درگیر در تکالیف مدرسه کودک شوند، هرگز نخواهند توانست خود را از این مخمصه نجات دهند. ارزش اصلی تکالیف مدرسه در این است که تجربه مستقل کارکردن را به کودک می دهد. در ضمن کودک بایستی اول تکالیفش را انجام دهد و بعد بازی کند، نه آنکه به او اجازه دهند، اول بازی کند و قول بدهد که تکالیفش را بعداً انجام دهد.
تعریف و تمجید
تعریف و تمجید از کودک فقط باید با تلاشها و کارهای موفقیت آمیز او سر و کار داشته باشد، نه با صفات شخصی او. مثلاً وقتی کودک تکلیف مدرسه خود را با خطی زیبا می نویسد، باید بگوییم «خط تو چقدر زیبا به نظر می رسد.» نه اینکه بگوییم «تو چقدر بچه خوبی هستی.» در حقیقت گفتار تمجید آمیز بایستی تصویری واقعی از اعمال خوب و پسندیده کودک ارائه دهد.
وقت خواب
در بسیاری از خانواده ها موقع خواب زمان ستیز بین والدین و فرزندان است. کودکان میخواهند بیشتر بیدار بمانند و والدین خواستار خوابیدن هر چه زودتر آنها هستند. کودکان قبل از خواب نیاز دارند که والدین در کنار آنها باشند و به نحوی محبت آمیز با آنها سخن بگویند. این تماسهای صمیمانه کودک را از اضطراب رها می سازد و او را به خواب خوشی فرو می برد.

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال دیدگاه